Pages Navigation Menu

usługi rachunkowe Warszawa

Czym są aktywa i pasywa w firmie?

Czym są aktywa i pasywa w firmie?

Każda spółka prowadząca księgi handlowe ma w nich wpisane aktywa i pasywa, dzisiaj postaram się w sposób prosty i przejrzysty opisać czym są aktywa i pasywa, jakie są między nimi różnice i jak je się zapisuje. Aktywa w firmie są bardzo ważnym elementem i im są one wyższe tym lepiej. Podstawowa zasada rachunkowości mówi o tym że aktywa muszą być równe pasywom. Wynika to z konieczności zapisywania tego w księgach handlowych. Aktywa informują nas o tym ile mamy pieniędzy, to oczywiście w pewnym uproszczeniu a pasywa informują nas o tym skąd te pieniądze pochodzą.

 

Czytając zapisy o aktywach dowiemy się również o tym w jakiej formie posiadamy obecnie nasze pieniądze, czy są to nieruchomości, czy być może zakupione towary handlowe czy też może jest to gotówka trzymana na rachunkach bankowych. Ogólnie księgowy patrząc na takie zestawienia w księgach handlowych jest w stanie powiedzieć nam wiele o kondycji firmy, ponieważ są tam zapisane wszelkie niezbędne informacje finansowe. Aktywa w firmie zapisujemy w księgach po lewej stronie a pasywa po prawej.